رواية خفايا القدر الفصل الثامن عشر 18 بقلم اسماء صلاح

رواية خفايا القدر الفصل الثامن عشر 18 بقلم اسماء صلاح 

 

البارت الثامن عشر من خفايا القدر 

توقفنا لما بتضحك اميرة ونظرة في يدها وقالت : يا ماما الدواء وسرحت بتفكرها 

وقالت لنفسها بمكر : ايوه وقامت من علي الكرسي السفرة ودخلت غرفة والداتها علي اطراف صوابعها وأخذ الدواء وطلعت وقفلت الباب براحة ودخلت غرفتها ونظرة الي الشريط  وقالت لنفسها بحيرة  :بس هعملها ازاي 

وخرج اخوها أسامة من غرفته ورايح المطبخ وسمع تليفون بيرن وقال لنفسه :تليفون مين اللي بيرن وراح ناحية الصوت لقيها الصوت طالع من شنطة أخته اميرة وقال بصوت مرتفع : يا اميرة اميرة

وحطت اميرة شريط الإسهال علي السرير وطلعت وقالت : ايه فيه ايه ماما نايمة 

أسامة : تليفونك بيرن 









اميرة قالت بنرفزه :طيب براحة 

أسامة قال بنرفزه: دي صدقي انا غلطان اللي ناديت عليكي ودخل المطبخ 

وراحت اميرة ناحية شنطتها وفتحت الشنطة ومسكت تليفونها ونظرة فيها وقالت بعصبية : يا هوه وفتحت الخط الووه ايوه يا رانيا 

رانيا قالت بلهفه : الووه ايوه يا اميرة ايه يابنتي انتي فين 

اميرة قالت بنرفزه : هكون فين يعني  في البيت فيه حاجة 

رانيا قالت باستغراب : لا مافيش بس بطمن عليكى علشان غادرتي المستشفى بدري علشان كده قلقت عليكي 

اميرة قالت بنرفزه : عادي يعني خلصت شغل وروحت 

رانيا قالت باستغراب : اميرة انتي كويسه 

اميرة قالت بنرفزه : الحمدلله انا كويسة فيه حاجة تانية 

رانيا قالت بصوت مرتفع : في يا اميرة مالك ايه اللي حصل 

اميرة قالت بنرفزه : مافيش حاجة  

رانيا قالت باستغراب :  انتي متأكدة انك كويسة

اميرة قالت بصوت مرتفع وبعصبية : يعني احلف لك يعني ولا ايه انا هقولك كام مرة اني كويسة سلام علشان مش فاضية 

رانيا قالت باستغراب : مع السلامة ايه ده هي مالها اكيد فيه حاجة 

في بيت الدكتورة ملك 

والداتها وهي في المطبخ وقالت بصوت مرتفع : ملك انتي وصلتي 

ملك بتقلع الكوتشي قالت بصوت مرتفع : ايوه ياماما وراحت المطبخ ايه ده ياماما انتي لسه مخلصتش الأكل يا انا هموت من الجوع 

والداتها قالت :لا خلص اهوه معتش غير المكرونة بس هي اللي علي النار اعقبال انتي ماتروحي تغير هدومك هتكون خلصت وهغرف علي طول 

ملك قالت بإبتسامة : وانا هوا هغير بسرعة علشان ميت من الجوع  

والداتها : طيب  

وخرجت ملك من المطبخ ودخلت غرفتها تغير هدومها 

وغرفت والداتها الأكل وحطته علي السفرة وقالت بصوت مرتفع : يلا ياملك الأكل جاهز 

ملك من غرفتها وقالت بصوت مرتفع : ايوه ياماما جايه اهوه وحطت هدومها في الدولاب وخرجت من الغرفة وراحت وقعدت علي كرسي السفرة وبدأت في الأكل 

والداتها قالت بإبتسامة : ايه رأيك في الأكل 

ملك قالت بإبتسامة : تحفة ياماما تسلم ايدك وعلي شأن كده انا هعملك انهاردة احلي كيكة من ايدها الشيف ملك 

وضحكت والداتها وقالت بإبتسامة : انتي بتكلمي جد 

ملك قالت بإبتسامة : ايوه طبعا وهتكلي صوابعك وراها وهتقوللي الله حلوة اوي يا ملك تسلم ايدك 

وبضحك والداتها وقالت بإبتسامة : ما بلاش 

ملك قالت باستغراب : ليه بقي 

والداتها قالت بإبتسامة :  انتي عارفها انتي آخر مرة دخلتي فيها المطبخ عملتي ايه 

وحطت ملك يدها علي وشها وقالت  بتفكير :ماحصل حاجة غير 









والداتها قالت بضحك : غير ايه ما تقولي 

ملك قالت :غير  

والداتها قالت بضحك : غير ايه انتي نستي ولا ايه 

ملك قالت بنرفزه : غير إن الأكل اتحرق ارتحتي ياماما كده بس المرة دي هتطلع الكيكة مظبوطة وتبقي تشوفي  

والداتها قالت بإبتسامة : طيب نعملها مع بعض 

ملك قالت بنرفزه : لا انا هعملها لوحدي وانتي هتعقدي زي الملكة تدوقي وبس 

والداتها : بس 

ملك قالت :مابسش وهاخذ الأطباق معايا علشان ماتدخليش المطبخ بحكتهم وتساعدني ولمتهم ودخلت المطبخ 

والداتها قالت لنفسها  : مافيش فايدة ربنا يستر 

ودخلت ملك المطبخ ولبست المريلة بتاعت المطبخ وطلعت المقادير  وبدور على الدقيق وقالت بصوت مرتفع : ياماما هو انتي حطها الدقيق فين 

والداتها قالت بصوت مرتفع : في الضلفة اللي فوقك على اليمين لقيته ولا اجيلك 

ملك قالت بصوت مرتفع : لا انا لقيته مجيش 

والداتها قالت بصوت مرتفع : طيب اما اروح اصلي العشاء 

وبدأت ملك في عمل الكيكة وجابت الدقيق وبتفرغه وقعت علي هدومها منه وقالت لنفسها : معلشي هعملها برده 

وحطت المقادير علي بعضهم ضربتهم بالمضرب وبترفعت شعرها من علي وشها فاعكت وشها وشعرها وخلصت عمل الكيكة ودخلتها في الفرن البوتجاز 

وبعد ساعة والداتها وهي قعدة على سجادة الصلاة بتقرأ قرآن 

وقالت لنفسها : صدق الله العظيم هي ملك غابت كده ليه 

في المطبخ ربنا يستر

 ملك قالت بصوت مرتفع : الحقني يا ماما

وسمعتها والداتها وقامت من علي سجادة الصلاة وخرجت من غرفتها وراحت المطبخ ودخلت  و اتفزعت وقالت : انتي مين 

ملك وقالت وهي بتبكي ومسكها الصنية الكيكة  : انا ملك ياماما 

والداتها قالت باستغراب : وايه اللي عمل فيكي كده 

ملك قالت وهي بتبكي :وانا  بفتح الفرن ضربت الصنية في وجهي والكيكة اتحرقت 

 وبتنظروالداتها في وجهه ابنتها باستغراب وقالت :  ما انا قوتلك اساعدك وانتي مرضتيش 

ملك  قالت وهي بتبكي : ما انا كنت عاوزة اعملها لوحدي ولو مرة واحدة وتطلع مظبوطة 

وبتضحك والداتها وقالت : طيب معلشي روحي اغسلي وشك علشان يخوف 

ملك قالت وهي بتبكي و باستغراب: لدرجتي 

وبتضحك والداتها وقالت : روحي شوفي نفسك كده في المرايا عملها زي العفريتة اللي بتخوف وبتضحك 

ملك قالت بنرفزه : بتضحكي علي ايه ياماما 

والداتها قالت بضحك : أصل شكلك يضحك

ملك قالت بنرفزه : ماما 

والداتها : خلاص مش هتضحك اهوه وضحكت 

ملك قالت بنرفزه وبصوت مرتفع : ماما  بتضحكي برده 

والداتها قالت بإبتسامة : خلاص اهوه معتش ضحكها ما انا قوتلك إن حكاية الطبخ دي انتي ملقيش فيها وبتبهدلي المطبخ وبس 

ملك : بس كان نفسي اعمل كيكة وتطلع مظبوطة 

ونظرة والداتها الي الكيكة اللي في يدها ابنتها وقالت بضحك :  يا هي متلعتش مش مظبوطة بس لا يا كمان ضفتي عليها مكون جديد وهو الحرق وبتضحك انتي متأكدة انك كنتي عاوزه تعملي كيكة  

ملك قالت بنرفزه  :  كده طيب هقطعها وناكلها 

والداتها قالت باستغراب : مين اللي هياكلها

ونظرة ملك لولداتها وقالت بمكر : انا وانتي هيا كون مين يعني 









 ونظرة والداتها لها و قالت بصوت مرتفع : مين انا شوفي انا تعبانه مش  ناقصة وجع بطني كمان حاتي الصنية دي 

ملك قالت باستغراب : ليه ياماما هتعملي بيها ايه 

والداتها : بس حاتي وأخذت منها الصنية وروحي انتي اغسلي وشك وانا هعملك احلي صنية كيكة وبالشكولاته كمان وتاكلها وتنامي

ملك قالت بإبتسامة : طيب ومشت 

والداتها قالت :استني انتي مش بتدخلي المطبخ وتقلبها بشكل ده غير لما تكوني فرحانه صح 

ملك قالت بإبتسامة : صح ياماما 

والداتها قالت باستغراب : طيب مش هتقوللي ايه الموضوع 

ملك قالت بإبتسامة : لا طبعا هحكلك بس واحنا بناكل الكيكة بقولك صحيح مش عاوزها مساعدة 

والداتها قالت بفزع : لا شكرا انا هعمل كل حاجة 

ملك : طيب وخرجت 

ودخلت  الحمام وبتنظر فى المرايا وانفزعت وقالت : ايه ده مين دي علي رأي ماما وغسلت وشها وخرجت 

ودخلت غرفتها وطلعت وفتحت التليفزيون وبتفرج وقالت بصوت مرتفع : ياماما لسه كتير  

والداتها قالت بصوت مرتفع : لا خلص شويه كده 

في بيت الدكتورة اميرة 

وقعدة  اميرة في غرفتها  وهي شيطها تفكر ازاي تعطي لملك حبية الإسهال 

وفجأة باب غرفتها بيخبط 

اميرة :اتفضل 

ودخل اخوها أسامة 

اميرة قالت بنرفزه : وهو انت لسه منمتش  

أسامة :  اه لسه أصل كنت بذاكر شويه 

اميرة قالت باستغراب : ربنا يهديك كنت عاوز حاجة 

أسامة : اه أصل وانا بذاكر جوعت 

اميرة قالت بنرفزه : ايوه يعني جاي لي علشان اعملك ساندوتش صح قول 

أسامة قال بنرفزه : لا  ما انا عارف إنك هتقولي اني مش  صغير وروح اعمله لنفسك صح 

اميرة قالت بنرفزه : اه يا ظريف طيب طالما انت عارفها جاي لي ليه 

أسامة قال :علشان أسالك هي ماما حطها الجاتوه اللي كانت شريها اول امبارح فين 

اميرة قالت بنرفزه :  ايه الذكاء اللي انت فيه ده هيكون فين يعني اكيد في الثلاجة  

أسامة قال بنرفزه : هو انا مستني لما تقوللي انه في الثلاجة يعني اكيد شوفت قبل ما خبطت عليكي يعني ماتعرفيش ماما حطها فين 

اميرة : بدل مش في الثلاجة يبقي خلاص اكيد ماما يعني مش هتشله في حته تانية 

أسامة قال بحزن : يا خسارة كان طعمه حلوه ومشي  

اميرة قالت بنرفزه : طيب اقفل الباب 

أسامة قال بنرفزه : اقفلها انتي ودخل غرفته 

اميرة  قالت بنرفزه : طيب ماشي وقفلت الباب  وهي شيطها وفضلت رايحه جاي في غرفتها بتفكر 

وطلعت اميرة من غرفتها ودخلت غرفة والداتها علي اطراف صوابعها لتطمن عليها وتعطلها الدواء وقالت بصوت منخفض : ماما ماما

وصحت والداتها  وقالت : فيه ايه يا اميرة  

اميرة : الدواء ياماما 

وأخذت والداتها منها الدواء وقالت بإبتسامة : ربنا يخليكي ليها 








اميرة قالت بإبتسامة : بشفاء  وحطت الدواء من يدها   

والداتها : تصبحي علي خير 

وغطت اميرة والداتها قالت بإبتسامة : وانتي من اهله وخرجت 

ودخلت غرفتها وقفلت الباب وقعدت علي السرير وبتفكر ازاي تعطي الدواء لملك وقالت لنفسها بمكر : ايوه هي دي الطريقة بس المناسبة ايه ايوه هقدملها بمناسبة نجاح العملية اللي عملتها وبكرة قبل ما اروح المستشفى اعدي اجبها وطفت النور ونامت 

في بيت الدكتورة ملك 

والداتها طلعت من المطبخ قالت بإبتسامة : اتفضلي يا ستي أدي الكيكة وبالشكولاته دوقي وقوللي بقي  

وقامت ملك وأخذت منها الأطباق وقالت بإبتسامة : عندك ياستي الكل 

وحطت والداتها الصنية على الترابيزة وبتقطعها وقالت : حاتي الطبق بتاعتك 

واعطها ملك الطبق وقالت بإبتسامة ولهفة : الله يا ماما رحتها تجنن  اما رحتها كده امال هيكون طعمها ايه 

والداتها : امسكي الطبق 

وأخذت ملك منها الطبق وكلت وقالت : الله ياماما طعمها حلوه اوي 

والداتها : بالهنا حاتي الطبق ده 

ملك : لمين 

والداتها : ليها 

ملك : بس حته صغيرة  علشان احنا باليل ماما 

والداتها قالت بزعل : طيب طيب ياستي تحكم وخلاص الطبق بقي 

ملك : اتفضلي 

ودقت والداتها وقالت : فعلا حلوة  معاكي حق قوللي بقي ايه الموضوع اللي خليكي تدخلي المطبخ وتقلبيه بشكل ده 

ملك قالت وهي بتضحك : أصل النهاردة بنتك الغالية عملت عملية لوحدها والحمدلله العملية نجحت 

والداتها قالت بضحك : مبروك الف مبروك استني يعني انتي كل ما تنجحي في عملية هتقلبلي المطبخ بشكل كده 

ملك قالت بضحك : مش بظبط كده ياماما 

وضحكت والداتها بتمد يدها  وبتاخد حته تانية من الكيكة 

ونظرت لها ملك وقالت : ماما 

والداتها : خلاص مش عاوزها وقامت تصبحي علي خير 

ملك : وانتي من اهله 

ودخلت والداتها غرفتها ونامت 

وشالت ملك الأطباق والصنية الكيكة وراحت المطبخ وغسلت الأطباق وحطت صنية الكيكة في الثلاجة وخرجت ودخلت الي غرفتها ونامت 








وفي الصباح 

في بيت  الدكتورة اميرة :

وصحت اميرة من النوم وطلعت من غرفتها ودخلت الحمام وطلعت ونظرت في المطبخ وقالت : صباح الخير يا ماما 

والداتها قالت :صباح النور اخوكي صحا

اميرة قالت :مش عارفها  انتي عاملة ايه دلوقتي 

والداتها : الحمدلله بقيت كويسة 

اميرة قالت بإبتسامة : طيب الحمد لله انا هدخل البس 

والداتها : طيب ياحبيتي 

ودخلت اميرة غرفتها طلعت هدومها من الدولاب وبتغير هدومها 

وحطت والداتها الفطار على السفرة وقالت بصوت مرتفع : يلا يا اميرة 

اميرة قالت بصوت مرتفع :  ايوه ياماما  جاية اهوه وخرجت من غرفتها وراحت وقعدت علي كرسي السفرة وبتفطر 

وطلعت والداتها من غرفة ابنها وراحت وقعدت علي كرسي السفرة 

اميرة : صحا

والداتها قالت بعصبية : هيموتني مش راضي يصح

اميرة قالت : سيبه ياماما نايم يعني هو وراها ايه 

والداتها قالت بعصبية : عليه دروس 

وقامت اميرة من علي الكرسي وقالت بإبتسامة : متنسش دخدي الدواء ولو مرضش يقوم فرغي عليه مياه ساقعه سلام 

والداتها قالت بإبتسامة : مع السلامة 

وخرجت اميرة من البيت ونزلت وركبت عربيتها ومشت ووقفت أمام محل حلويات ونزلت من عربية ودخلت المحل وقالت بإبتسامة : لو سمحت عاوزها علبة جاتو

العامل :اي نوع من جاتو حضرتك عاوزها 

ونظرة اميرة علي الجاتوهات وشاورت وقالت : من ده لوسمحت

العامل : حاضر  اتفضلي 

وأخذت اميرة الجاتو ودفعت الحساب وخرجت من المحل وركبت عربيتها وفتحت علبة الجاتو وفتحت شنطتها ومدت يدها فيها وقالت لنفسها : راح فين بس يا انا حطها بيدي امبارح اهوه وطلعت الشريط  من الشنطة وقالت بإبتسامة ماكرة : هو ده ------------نتبع 

بقلم : Asmaa Salah


                     الفصل التاسع عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×